WYTYCZNE DLA AUTORÓW REFERATÓW:
Układ nadsyłanych prac powinien być następujący:
- tytuł (w języku polskim i angielskim)
- autor
- streszczenie (w języku polskim i angielskim)
- tekst główny
- literatura cytowana
- spis literatury cytowanej
- objaśnienia rycin i tabel (w języku polskim i angielskim)
- ryciny (czarno-białe)
- tabele
- Tytuł w języku polskim i angielskim
- Autor – imię i nazwisko lub zakład, katedra, instytut, uczelnia
- Streszczenie w języku polskim i angielskim o długości do 300 słów. Streszczenie powinno zwięźle informować o treści pracy bez konieczności sięgania do jej zasadniczego tekstu.
- Tekst główny:
- Tekst referatu – maksymalnie 10 stron formatu A4 tekstu (1800 znaków na stronę) wraz z rycinami i tabelami.
- Tekst należy przygotować w formie pliku (tekst.doc) W tekście należy stosować:
- czcionkę Times New Roman CE, rozmiar 12,
- normalne odstępy między wyrazami,
- normalne odstępy między liniami (1,5 wiersza),
- marginesy lewy 3,5 cm, prawy 1,5 cm od krawędzi,
- na stronie nie może być więcej niż 30 wierszy,
- znaki graficzne: wytłuszczenie, kursywa, podkreślenie,
- indeks górny (np. 0C, dm3), indeks dolny (np. K1, ne).
- W tekście nie należy stosować:
- justowania,
- twardych przeniesień,
- łamania na kolumny,
- wstawiania ramek.
- W tekście należy stosować hierarchiczny układ rozdziałów i ich numeracji według podanego niżej wzoru: 1. 1.1. 1.1.1. 1.1.2. itd.
- Ilustracje zamieszczone w tekście obejmują ryciny i tabele. Należy je odpowiednio oznaczyć – Ryc., Tab.
- Ryciny (czarno-białe) należy przygotować w jednym z programów graficznych w środowisku Windows o rozszerzeniach *.cdr, *.drw, *.ai, *.eps, *.gif, *.tif. W przypadku stosowania map bitowych preferowany format to *.tif. Należy dostarczyć bitmapy w rozdzielczości 305 dpi, w skali szarości (8-bit/pixel), lub czarno-białe (1-bit/pixel), w skali 1:1!. Każdy rysunek ma stanowić oddzielny plik o nazwie odpowiadającej numerowi rysunku, np. ryc1.cdr, ryc5.tif itp. Dopuszczalny maksymalny format rysunków – szerokość 125 mm, wysokość 190 mm. Do opisu rycin zaleca się stosowanie symboli oznaczonych kolejno liczbami, które objaśnione zostaną pod ryciną.
- Tabele należy przygotować w edytorze Word przy użyciu komendy wstaw tabelę lub w formie arkusza kalkulacyjnego Excel. Tabela powinna być przygotowana jako oddzielny plik, o nazwie odpowiadającej numerowi tabeli, np. Tab1.doc, Tab5.xls itp. Dopuszczalna maksymalna szerokość tabeli 125 mm.
Ryciny i tabele muszą być również wydrukowane.
- Literatura cytowana Cytowanie w tekście należy zaznaczyć informacją o autorze i roku wydania pozycji (Kowalski, 2005) itd., która odpowiada ułożeniu literatury i materiałów cytowanych. Jeżeli w literaturze cytowanej jest więcej niż jedna pozycja tego samego autora z tego samego roku, należy je rozróżnić dodając do roku wydania kolejne małe litery alfabetu (Kowalski, 2005a) (Kowalski, 2005b). A następnie w spisie literatury pozycje te należy ułożyć według kolejności użycia w tekście, również do roku wydania dodając kolejne małe litery alfabetu. Cytując tekst artykułu internetowego należy podać autora i datę, jeśli autor nie został podany, należy wpisać pierwsze trzy słowa tytułu artykułu. W przypadku gdy nie podano daty publikacji artykułu, używa się skrótu nd. – nie datowane.
- Spis literatury i materiałów cytowanych
- pozycje literatury (również internetowej) należy zestawić zachowując w pierwszym rzędzie kolejność alfabetyczną, następnie kolejność zależną od ilości autorów, a na końcu kolejność chronologiczną,
W spisie należy zachować następujący układ [nazwisko, pierwsza litera imienia], [rok publikacji], [tytuł], [wydawca], [miejsce wydania], [numer stron(y)].
- książka Nazwisko autora, pierwsza litera imienia, rok publikacji, tytuł, wydawca, miejsce wydania, strony.
- artykuł Nazwisko autora, rok publikacji, tytuł artykułu, tytuł publikacji, numer/seria, strony.
- internet Nazwisko autora, rok publikacji, nazwa strony www, data dostępu do strony, adres URL
- w przypadku cytowania tomów okolicznościowych należy podać nazwisko redaktora(ów) tomu i pełen tytuł tomu,
- w przypadku powoływania się na materiały archiwalne należy podać miejsce ich przechowywania,
- w przypadku powoływania się na materiały niepublikowane, należy podać tę informację przez dopisek niepublikowane.
- Objaśnienia rycin i tabel należy umieścić na końcu pliku z tekstem (tekst.doc) lub jako oddzielny plik (objas.doc).
- Ryciny – jako oddzielne pliki i w formie wydruku.
- Tabele – jako oddzielne pliki i w formie wydruku.